5 mei 2014

een inkijkje

Anneleen van de blog 'handgemaakt, dat smaakt' nomineerde me met de Liebster Award. Fijn om genomineerd te worden, dat is zeker. Maar het kettingaspect ervan... daar heb ik dus niets, maar dan ook niets mee. Sterker nog, ik wil daar niét aan mee doen. Wanneer je de ketting verbreekt, is ongeluk jouw deel. Zo is het toch, hé? Awel, ik doe daar dus niet aan mee. Niet omdat ik ongeluk wil, nee, zou destructief ben ik nu ook weer niet. Ik hou me ver van alle dingen, mensen die pretenderen mijn leven te kunnen voorspellen.

Bij deze heb ik dus al één ding over mezelf verteld. Ja, je krijgt een inkijkje in mijn leven en je krijgt antwoorden op Anneleens vragen. Uit respect omdat ik de award kreeg en omdat ik ook wel zichtbaarder wil zijn. Het kettingaspect van "nu moet je ook nog 10 andere blogs nomineren of..." laat ik achterwege.

Nog tien weetjes dus:
- Ik voel me soms een buitenbeentje in blogland. Een vrouw (hier doe ik nog mee met de massa) van bijna 40 (geen twintiger en dertiger dus zoals de meesten), kinderloos dan nog wel (de uitzonderingspositie wordt serieus verstevigd), manloos (wie deelt er nog mijn sociale status?), en last but not least op zoek naar een lieve vrouw (en daar sta ik dan alleen in mijn hokje... of is er nog iemand?). Dat telt al qua bekentenis, niet?

- Ik woon in Gent, ergens in de 19de-eeuwse industriële gordel, in een klein arbeidershuisje. Je weet wel, keuken beneden, daarboven living en daar nog boven slaapkamer, douche en WC. Het huisje is voorzien van een 20ste-eeuws terras, waar het in de avondzon heerlijk vertoeven is. Jammer genoeg is de kwaliteit van de muren ook 19de-eeuws. Niet ideaal voor iemand die niet houdt van burenlawaai.

- Mijn metekindjes hebben een grote plek in mijn hart. Metekindje 1 is 9,5, woont in het verre Zwarte Woud en is een voormalig buurjongetje. Metekindje 2 is 9 en woont een pak dichterbij. Metekindje 3 is bijna 2 en woont weer wat verder.

- Wat doe ik nog naast handwerken? Lezen, zingen, piano spelen. Mijn pianospel is niet meer wat het geweest is, maar het hoeft gelukkig niet virtuoos te zijn om mooi te zijn.

- Mijn favoriete vakantie: trekken in de bergen. Ik heb een zwak voor kale, grootse landschappen. Hier en daar een knoestige boom, kolossale zwerfkeien, klaterende beekjes, een vlek achtergebleven sneeuw.

- Voortdurend op tocht, op zoek naar leven dat goed genoeg is. Dat kan fijn zijn, boeiend, verwonderlijk, maar vaak ook lastig.

- Op zoek naar werk. O ja, mijn laatste sollicitatie ging goed. Ik ben tweede geëindigd en zit dus in de wervingsreserve. Van zodra er nog een job vrijkomt, is die voor mij!

Dat zijn al acht weetjes in totaal. Ze worden korter. Ik moet meer zoeken naar wat ik nog kan vertellen. OK, nog drie te gaan.

- Ik wil iets uitvinden. Niet iets groots of ingewikkelds, maar een patroon voor een tas. En dan beroemd worden... :-) Ach nee, maar een eigen tas ontwerpen, die een naam geven, en dat anderen die dan maken, dat zou ik wel fijn vinden. Alleen jammer dat ontwerpen niet voor mij is weggelegd. Of nog niet.

- Misschien vind ik nog inspiratie in wat ik niet graag doe: bandwerk, en bandwerk begint al heel snel (bij twee stuks bijvoorbeeld). Ergens mee beginnen, is ook vaak lastig, zelfs al ik weet dat ik er plezier in heb, eenmaal bezig. Dat doet veel tijd verloren gaan.

- Het wordt ondertussen te koud op mijn terras. Voila, ik hou het voor bekeken. Hieronder volgen nog de antwoorden op Anneleens vragen. Die schreef ik eerst. Op een vraag antwoorden is immers gemakkelijker dan zomaar iets vertellen.

Wat is je favoriete stofje?Dat is een moeilijke om mee te beginnen. Ik heb alvast geen favoriete designer. Ik onthou trouwens ook geen namen. Dit stofje kocht ik als laatste en vind ik wondermooi:
Ik watertand ook bij de nieuwe SoftCactus-stofjes. Maar er is een koopstop ingelast, dus...

Onder welke naaimachine rollen je projectjes vandaan?
Ik werk op een Pfaff, een modelletje van tien jaar terug. Geef foefjes of tierlantijnjes, maar oerdegelijk.
       
Wat zou je ultieme droomjob zijn?
Hmmm... daar ben ik naar op zoek. Een dienstverlenende sector, dat staat vast (ik heb geen greintje commerciële feeling en quota, concurrentie, prestatiedrang en dergelijke zeggen me niets). Alsmaar bijleren, dat is noodzakelijk. Maar geen examens meer, nee, daar heb ik het mee gehad. Een expert zijn. Antwoorden zoeken, antwoorden geven. Hoe complexer, hoe liever.

Wat doe je het liefst in je vrije tijd?
Het allerliefste (maar nog te weinig) ben ik in fijn gezelschap. En de tijd thuis besteed ik vooral aan naaien (in de winter of bij regenweer) en breien (bij mooi weer op een bankje, een terrasje). Niet bijster origineel hé, in dit bloglandschap?

Welk attribuut in je naaidoos zou je niet meer kunnen missen?
Tja, het tornmesje zeker? Wat een gepruts moet het anders zijn om stiksels weer open te krijgen.

Wat is je lievelingskleur?
Blauw, in al zijn tinten.

Wat is je favoriete stoffenwebsite?
Heb ik niet. Ik koop stof nog voornamelijk in een bakstenen winkel. De stof voelen is een belangrijke stap in het koopproces.

Waar hebben jullie leren naaien?
Mijn moeder heeft me leren naaien, ergens te midden van mijn lagere schoolloopbaan. Het precieze moment kan ik me niet herinneren. Ook niet hoe dat ging trouwens. Behalve dat ik geen elektriciteit mocht gebruiken en de naald handmatig moest bewegen. Geen idee wat ik voor het eerst maakte.

Wat ga je tijdens je groot verlof doen?
Niets bijzonders, vrees ik. Een leuke job hebben, zou fijn zijn.
Mijn vakantie situeert zich halfweg juni. Dan gaan we met het koor een weekje naar Dublin voor een internationaal korenfestival. Zalig. Daar zie ik nu eens echt naar uit. Een week onder vriendinnen, veel zingen, nieuwe mensen leren kennen.

Dessert of voorgerecht?
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik neem meestal geen van beide. En al zeker geen dessert. Ik wil de smaak van het hoofdgerecht niet kwijtraken. De zoetigheid komt wel op een ander moment van de dag (veel te vaak en veel te veel).

Ben je een ochtend- of een avondmens?
Een ochtendmens. Ik hou van de rust 's morgens vroeg.


Hieronder nog een product van bandwerk, om dit bericht was op te fleuren. De derde Betty, drie keer dezelfde stoffencombinatie. De laatste keer, de allerlaatste keer, voor een tijdje.

patroon: Swoon patterns

17 opmerkingen :

  1. Wat leuk om je wat beter te leren kennen! Wat een mooie tas, leuk met dat paarse stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk om lezen! En in dat hokje sta je niet zo alleen denk ik hoor, er komt vast wel iemand eens bij je staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ojeee ik heb ook twee awards gekregen, voor de paasvakantie nog, en helemaal vergeten....ik dacht hetzelfde te doen als gij: wel antwoorden maar niet "doorgeven" ik vind dat kettingeffect ook niet tof!
    ik vind jouw bandwerk wel knap !
    en succes met het werk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn om je wat beter te leren kennen!
    Hoewel het niet je ding is, ben ik toch grote fan van je bandwerk! Knappe tas!
    Succes met de job!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tof om je beter te leren kennen... Geen bandwerk? Je geluksvogeltjes? Die vind ik nog steeds superdesuper.
    Maar je tassen mogen er ook zijn. Schoon weer deze! En je laatst gekochte stofke? Dat zou ik ook niet kunnen laten liggen.
    Ik duim voor die job! Ge gaat het zien! Het gaat helpen dat duimen!
    Fijne avond nog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog vergeten! Dankjewel voor het linkje! :)

      Verwijderen
  6. Seg ma volges mij staan er nog in dat hokje Zenne, misschien al iets dunner gezaaid ma toch ;). Succes met de job

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ge zult het toch wel verdiend hebben want ik had je ook genomineerd ;) : http://mooisvanme.blogspot.be/2014/04/liebster-award.html

    BeantwoordenVerwijderen
  8. leuk om te lezen wie er achter janusje schuil gaat. En je komt er wel dat geloof ik zeker !!
    Lieve groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je wel voor de inkijk, ik vind het fijn om wat meer over je te weten te komen - en kan heel goed verstaan waarom j'm niet doorgeeft, ik had er ook zo'n moeite mee. Zowel het beantwoorden als de kettingtoestanden ;)
    Zeg, en goed nieuws hé, de wervingsreserve... zo komt het plots toch net iets dichter toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo tof jong ! Hier en daar hebben we toch wat gelijkenissen hoor ;-) Ik wens je een hele fijne job toe !! Echt waar !!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn dat je een tipje van de sluier hebt opgelicht! We leren je toch wat kennen zo! En zo speciaal of apart als jij het doet overkomen ben je toch niet. Je wil gewoon net als iedereen gelukkig zijn, een toffe partner vinden en een leuke job!
    En je hobby's, nu die van mij zijn dezelfde vrees ik, naaien, breien en haken af en toe. Leuk dat je genomineerd was en meedeed. Ik hoop en duim dat je wensen mogen uitkomen!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Awel, nu vind ik je nog leuker!!!
    Echt waar! Geweldig mens ben jij.
    Enne: ik heb wel een man maar geen kinderen. En ik naai niet (ook al een uitzondering in blogland) ;)
    Wij zijn allemaal uniek he!
    Zou anders maar saai zijn...

    Zijn je vogels bandwerk?

    Liefs Els

    BeantwoordenVerwijderen
  13. aiai, ik heb er ook een tijdje geleden gekregen. En ik wil liever niet over schrijven. Ik gun het iedereen om eens in de bloemetjes te staan maar geef op het net liever niet te veel van mijzelf. of het moet spontaan komen. mooie tas hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tof om je wat beter te leren kennen!
    Ik vind dat eigenlijk het plezantste aan die Liebster award. ;-)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Las laatst een uitspraak van Loesje die mij helpt als ik weer eens 'aan mijzelf zit te sleutelen'.
    -Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen-
    Mooi toch, jij in dat hokje...ben je mooi uniek in, er komt vast nog wel iemand die dat weet te waarderen.
    Liefs Katrien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij bent ver terug gaan kijken! Dank voor de quote. 't Is fijn om te krijgen!

      Verwijderen