21 mei 2014

Wie doet mee?

Ik denk elke dag: ik moet eens gezonder gaan eten. Ondertussen krijg ik wel de nodige porties groenten en fruit binnen, maar die koekjes laten, dat is toch andere koek. Ja, dat lukt telkens even, om dan na kortere of langere periode om te slaan in een koekjeseetbui. Of chipseetbui. Of chocoladeëetbui. Of zelfs een combinatie van de drie. Vraag niet hoe ik het doe. Maar dat ik een ijzersterke maag heb, dat is zeker.

Gisteren was ik op bezoek bij een medeblogster. Een hele lieve trouwens, en hartelijk, vrijgevig (ik mocht in de grote lapjesschatkoffer uitzoeken!). En ze gaf me een gouden tip op gezond leven (en het bijhorende en ook welgekomen afvallen) aantrekkelijk te maken en vol te houden. Daarvoor is nog een extra persoon nodig (of meerdere). Dus de vraag is, WIE DOET MEE?

Het engagement: elke week minder wegen dan de week voordien. Mijn weegschaal pretendeert op 100 g nauwkeurig te zijn. 73,4 kg is dus minder dan 73,5 kg. Nee, zoveel weeg ik al lang niet meer. Dat is geleden van mijn prille twintiger jaren. Reken ondertussen bijna 20 kg bij. En nee, zoveel ga ik echt niet afvallen. Juist genoeg om me weer lekker in mijn vel te voelen. Of om weer in de kleren van vorig jaar te kunnen.
Wie niet geslaagd is in de wekelijkse weegproef geeft een lapje stof cadeau aan de ander. Maar enkel straffen is opvoedkundig niet zo correct hé. Daarom als tegengewicht: per kg af, krijg je een cadeautje (in omslagformaat) van de ander.
En als we met meerdere zijn, dan moet ik daar nog iets op bedenken.

Dat lijkt me wel iets. Wat er niet zo goed aan voelt, is de fixatie op gewicht. Ik kijk niet naar mezelf in termen van zoveel kg te veel, maar wel in termen van me goed voelen (of niet) in mijn lijf. Maar de uitdaging en de motivatie die erachter zit, spreekt me wel aan.

Iemand zin?


Dat was een hele boterham. En nu iets heel anders. De Dublintas is af! 't Is te zeggen, op dit moment geniet ze nog na van een heerlijk badje "HG waterdicht voor textiel". Af-foto's hebben jullie dus nog te goed. Om de nieuwsgierigheid te bevredigen, is hier alvast een sneek peak-je.

13 opmerkingen :

  1. Haha ! Ik hoorde gisterenavond van een andere medeblogster dat Sarah inderdaad zo'n wedstrijdje aangegaan was ... en dat ze dat blijkbaar supergoed doet ! Maar hoe zeer ik hier al maanden tracht 100 g af te vallen en daar echt oprecht heel hard mijn best voor doe, dat lukt mij dus echt niet ! ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heeeeel veeeel succes met het afvallen! Ook ik kamp al mijn hele leven met overgewicht, niet zoveel als jij, maar toch. En sinds ik een te trage schildklier heb is het nog erger geworden daardoor en die krijg ik er nog moeilijker af dan ervoor. Het ligt niet echt aan vreetbuien of zo, maar eerder aan mijn gezondheid en ook wat aan te weinig bewegen, maar verder eet ik meestal nog volgens het schema van de diëtiste waar ik ooit eens ging, hopeloos. Je wordt er droevig van soms en ook de leeftijd speelt een rol, de menopauze en noem maar op! Maar ik hoop voor jou echt dat het lukt, maar ik ga niet meedoen met jullie, ik probeer het hier zo uit te zoeken. Je tas ziet er weer supermooi uit, woonde je toch maar wat korterbij, dan zou ik je zeker eens komen opzoeken of afspreken. Je lijkt me een leuke persoon. Hou vol, met een paar mensen lukt het vast om wat gewicht te verliezen!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, ha zeer origineel bedacht en ik zou graag meedoen maar door internationale pakketjes versturen per kilo en tijdsgebrek kan ik echt niet zo'n engagement aangaan... Ik wens jullie wel heeeeeel veel succes en lees graag jullie verhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik doe niet mee : ik zou dat moeten doen, maar ik wil echt niet op een weegschaal gaan staan ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lol, ik ga ook passen denk ik - de vent en het ruïneren aan stof, weet je wel ;) 't Was een fijne namiddag en ik hoop dat je snel een stoffencompagnon vindt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oeioeioei ik ga echt niet meedoen want dan ben ik sowieso elke week een lap stof kwijt... mij lukt dat niet... wel een weekje een beetje er af en dan de volgende week het dubbel er weer bij... maar dat lijkt me niet de bedoeling!
    Heel veel succes in ieder geval... hou je ons op de hoogte? Ben wel benieuwd of het gaat helpen...
    Jouw tas vind ik superdesupermooi! Ik ben echt helemaal fan... laten zien wanneer die uit dat badje is hoor! Ik ben super curieus... misschien moet je toch maar eens overwegen om een workshop te geven. Je mag mij alvast inschrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je zin hebt om een tas te maken, dan wil ik je daar zeker bij helpen. Geef dan maar een seintje, hé!

      Verwijderen
    2. Oh dankjewel! Ik ben heel zeker geïnteresseerd! Ik wil zo dooddooddoodgraag tassen kunnen maken! Eigenlijk weet ik niet precies van waar jij bent (Gent?)... Dat moet toch wel eens ergens af te spreken zijn?
      En misschien zijn er nog wel blogmadammen die mee willen doen? Moeten we toch kunnen regelen niet?

      Verwijderen
  7. blijft lastig om op gewicht te blijven succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wel eigenlijk zou ik moeten mee doen. Maar ik kan dat zeker niet volhouden en dan ben ik binnen de kortste kern al mijn stoffen kwijt. Weet echt wel zeker dat ik ze je heel graag geef hoor :-) Ik moet ook dringend iets aan het snoepen doen. maar ikben begonnen met overdag op mijn werk zo min mogelijk te snoepen en enkel gezond eten mee te nemen naar daar. ik vind het al een goed begin. veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Aanlokkelijk ... denk denk denk denk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh dat klinkt als een geweldige motivatie! Ik ben ook wel geinteresseerd om mee te doen!

    BeantwoordenVerwijderen