30 juli 2021

Wol en schapengeur

Wol, van die echte schapenwol, is voor mij hét symbool van warmte en geborgenheid. En al helemaal als ze nog een beetje naar schaap ruikt. Wat hou ik van die geur!

Jaren geleden leerde ik al eens spinnen. Dat was een tweedaagse. Geen succes. De draad deed niet anders dan knappen. Dus hield ik het maar bij wol kopen. Ik liep de deur plat bij het plaatselijk wol- en stoffenwinkeltje. Tot bijna twee jaar geleden. Toen kwam ik terug uit een maand met de rugzak trekken in Noorwegen. Ik liep tussen de schapen, kampeerde tussen de schapen, zag schapen in mijn voetspoor lopen over de sneeuw in de bergen... Bij thuiskomst leerde ik opnieuw spinnen, één dag, en het ging als vanzelf. Sindsdien koop ik geen wol meer. Ik maak mijn garen nu zelf. 

Het summum van natuurlijkheid is spinnen vanuit een pas geschoren schapenvachtje. Dat ruikt heerlijk naar schaap. Met mijn handen daar plukken uittrekken en in een warm zeepsopje onderdompelen, zien hoe bruin het water kleurt. Dan de lokken pluizen. Ik dacht dat ik dat vervelend zou vinden. Ik hou immers niet van repetitieve werkjes. Maar het is net fijn. En ideaal om op een terrasje te doen in de stad. En het spinnen zelf... dat is de wol zacht langs mijn vingers laten gaan, er al mijn aandacht aan geven. Zalig!
 
poncho uit zwartbles

En als ik uit ben gekeken op het bruin, ga ik verder met gekleurde merinowol, gemengd met zijde voor extra zachtheid en glans.

garen van merinowol, tussahzijde en sarizijde

Hoe zalig is het om creatief te zijn!

Als ik later... een droomplek vind om te wonen, dan komen er schapen te staan.

uit mijn boek


2 opmerkingen :

  1. Ik heb als kind leren spinnen. Mijn mama had dat geleerd en leerde het door aan mij en mijn papa. Ik kon er aardig mee weg moet ik zeggen maar ik heb het sinds mijn 12de ongeveer niet meer gedaan. Het spinnenwiel van mijn mama staat sindsdien in haar kelder en ik heb al vaak zin gehad om het nog eens te proberen. Maar ik woon in tegenstelling met toen ik een kind was op een appartement en ik herinner me nog wel dat de wol vaak beestjes bevatte en stukjes vuil. We sponnen met vuile wol omdat die beter plakte. Pas na het spinnen werd de wol gewassen. En ik heb precies niet veel zin in vuile wol in mijn appartement. Dus of het er ooit van komt dat ik dat spinnenwiel nog eens bovenhaal, weet ik eerlijk gezegd niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh wat ben je lekker bezig ik hoop het ook weer eens op te pakken. De blauwe kleur ziet er ook fantastisch uit en lekker zacht met de merino.
    Heb je die ook zelf gesponnen ??

    BeantwoordenVerwijderen